در مطلب قبلی، فهمیدیم که ارث زن گاهی با مرد مساوی و گاهی بیش از مرد است.
اما مواردی نیز وجود دارد که ارث زن نصف مرد است مانند زن و شوهر و خواهر و برادر.

اگر زنی بمیرد و فرزندی نداشته باشد، نصف اموال او به شوهر میرسد ولی اگر مردی بمیرد و فرزندی نداشته باشد رُبع اموال او به همسرش میرسد.
و نیز اگر شخصی بمیرد و دختر و پسری از خود برجای بگذارد، سهم پسر دو برابر سهم دختر می باشد.

☘قبل از توضیح حکمت این تفاوت، پاسخ به این سؤال ضروری است که: ««آیا عدالت یعنی مساوات؟»»
پاسخ به این سؤال منفی است. چرا که گاهی عدالت در تفاوت گذاشتن است و مساوات ظلم محسوب میگردد!(بقیه را در ادامه مطلب بخوانید...)

به عنوان مثال:
اگر به شما ده میلیون بدهند تا بین دو خانواده فقیر تقسیم کنید، که یکی از این دو خانواده سه نفر و دیگری 7 نفر هستند. آیا عدالت حکم میکند که به هرکدام 5 میلیون بدهید؟ هرگز. اگر این کار را بکنید، به خانواده 7 نفره ظلم کرده اید.
عدالت ایجاب میکند که به خانواده سه نفره، سه میلیون و به خانواده هفت نفره 7 میلیون بدهید و کسی حق اعتراض ندارد که چرا به اینها بیش از آنها داده ای؟ زیرا نیاز خانواده دوم بیش از نیاز خانواده اول است.

مردی هم که همسرش از دنیا رفته، نیاز مالی اش بیش از زنی است که شوهرش مرده است. زیرا باید زن بگیرد و مهریه او را بدهد و نفقه او را پرداخت کند ولی زن بیوه، شوهر میکند و از شوهر جدیدش مهریه میگیرد و خرجی اش هم بر عهده اوست.

☘در قبال دختر و پسر هم وضع به همین منوال است. پسر باید زن بگیرد و مهریه و خرجی اش را بدهد اما دختر شوهر میکند و شوهرش باید مهریه و نفقه او را بدهد.
پس اگر ارث زن و شوهر و دختر و پسر مساوی باشد، ظلم است نه حالا که سهم شوهر و پسر بیشتر است.

نتیجه آنکه عدالت همواره به معنای مساوات و برابری نیست. اگر لاستیک ماشین رنو را به اندازه لاستیک یک تراکتور باد کنیم، درست عمل کرده ایم یا باعث ضرر زدن و ترکیدن لاستیک رنو گشته ایم؟!
آیا عدالت ایجاب میکند که به اندازه یک تریلی روی یک وانت بار قرار دهیم؟!
آری، گاهی باید تفاوت گذاشت و این تفاوت نهادن، عین عدالت است.

با تشکر فراوان از استاد محترم حوزه علمیّه قم: «استاد احمد یاسر وافی» که مطالب فوق را در اختیار ما گذاشتند.
@Range_Khodayi


دریافت
حجم: 218 کیلوبایت
توضیحات: جهت دریافت متن فوق