این یک دروغ است که از بس شنیده ایم باور کرده ایم! اگر کسی بگوید: ارث زن در اسلام نصف ارث مرد است، یا نسبت به احکام ارث جاهل و ناآگاه است، و یا قصد دارد زنان را نسبت به دین بدبین نماید.

با نگاهی اجمالی بر احکام ارث در خواهیم یافت که:
گاهی ارث زن و مرد با هم برابر است و گاهی ارث زن بیشتر از مرد است و گاهی هم ارث زن از مرد کمتر است.
در آیه 11 سوره مبارکه نساء به تمام موارد بالا اشاره شده است.(بقیه مطلب در ادامه مطالب)

به عنوان مثال اگر شخصی از دنیا برود که پدر، مادر و یک دختر دارد، اموال او به 5 قسمت تقسیم میگردد:
پدر و مادر هرکدام یک قسمت و دختر سه قسمت را میبَرَد. بنابراین اگر 55 میلیون از خود بجا گذاشته باشد، به پدر ده میلیون، به مادر ده میلیون و به دختر سی میلیون میرسد.
آیا پدر و مادر، مرد و زن نیستند؟! پس چرا سهم ارث آنها مساوی است؟!
آیا پدر و دختر، مرد و زن نیستند؟! پس چرا سهم دختر سه برابر پدر است؟!
وقتی در قانون اسلام، گاهی زن و مرد مساوی و گاهی زن سه برابر مرد ارث میبرد، آیا دروغ نیست که بگوییم، در اسلام ارث زن نصف ارث مرد است؟!

یک انسان عاقل منصف با دیدن این دو مورد، میفهمد آنجایی هم که ارث زن نصف مرد است، علّت کمتر بودن سهم زن، زن بودن او نیست چرا که مادر و دختر هم در مثال بالا زن بودند ولی ارثشان کمتر از مرد نبود.

درست مثل اینکه در کارگاهی یک مرد و سه زن کار میکنند. کارفرما به یکی از زنان حقوقی معادل کارگر مرد، به دومی سه برابر و به سومی نصف کارگر مرد حقوق میدهد.
آیا میتوان نتیجه گرفت که: این کافرما با جنس زن مشکل دارد با این استدلال که: به کارگر زن سوم نصف کارگر مرد حقوق میدهد. کسی که اینگونه درباره کارفرما قضاوت کند، بی انصافی را به اوج رسانده است!
چگونه است که نصف بودن کارگر سوم را می بیند ولی چشمانش را بر روی سه برابر بودن و معادل بودن حقوق کارگر زن دوم و اول میبندد.

با تشکر فراوان از استاد محترم حوزه علمیّه قم: «استاد احمد یاسر وافی» که مطالب فوق را در اختیار ما گذاشتند.
@Range_Khodayi

دریافت
حجم: 218 کیلوبایت
توضیحات: دریافت متن فوق